Rozhovor s panem Janem Skalou, jednatelem společnosti FLEX-Elektronářadí, s.r.o.
1) Pamatujete si na první impulz, který Vás přivedl na myšlenku věnovat pozornost firemnímu oblékání zaměstnanců? Mám na mysli pozice obchodníků, vedení, techniků…
První impuls lze pravděpodobně pozorovat v mém dávném zaměstnání. Pracoval jsem ve veřejném stravování, kde bylo celkem obvyklé, dbát na jakousi uniformitu. K současné profesi jsem se dostal po roce 2000 a od počátku jsem pozoroval ostatní, nejen konkurenční firmy, jak se prezentují. Součástí firemní prezentace je i kultura oblékání a v té jsem spatřoval opravdu veliké rozdíly. V současné době je velmi jasně vidět, že se způsob oblékání a prezentace firem výrazně posunula.
2) Vaše společnost FLEX Elektronářadí s.r.o. patří k tradičním německým firmám, vždyť název brusky „flexky“ zná snad každý. Jak tato německá společnost přistupuje k firemnímu odívání?
V naší německé mateřské společnosti jsem od počátku spatřoval jasný příklad, jak má týmové a reprezentativní oblékání vypadat. Je pravda, že Němci jsou o poznání konzervativnější než my, ale prezentaci obchodních týmů je věnována dostatečná pozornost. Někdy je dle mého názoru můžeme předčít v naší kreativitě, ale to je jistě věc osobních názorů.
3) Někdo by mohl namítnout, že pro firmy pohybující se v oboru strojírenství není důležité věnovat přílišnou pozornost oděvům svých zaměstnanců. Souhlasil byste s tímto názorem?
Nikoho bych nechtěl do ničeho nutit, je ale třeba si uvědomit, že všichni jsme pozorovatelní. Pokud s někým jednám, všímám si v mnoha případech, že obě strany věnují pozornost té druhé, nejen v obsahu rozhovoru, ale hodnotí a zařazují protějšek také dle vzhledu. Prostě je to pravda odvěká, šaty dělají člověka… a ve firmách to platí dvojnásob. Vy jste ale měla asi na mysli oblékání zaměstnanců z výroby? I zde není od věci vidět na první pohled kam kdo patří. A pokud společnost dbá na budování výrobních a provozních týmů, je dobré sjednotit také oblékání. Při obchodním jednání např. nemohu mít oblečenou polokošili, pokud druhá strana má oblečenou košili.
4) Co pro Vás představuje jednotná prezentace týmu společnosti? Jak dlouho se věnujete této problematice? Jaký jste zaznamenal úspěch, reakce, výsledky? Přidal byste i nějaký příběh?
Naše společnost byla založena před před 11ti lety, a do dnešního dne se pouze rozšiřuje. Jsme tedy stále jeden tým a jsme na to patřičně hrdi. Díky firemnímu odívání je to jasně vidět. Navíc každá značka potřebuje zůstat v paměti okolí a v podvědomí potencionálních zákazníků, a vkusná a originální jednotnost v oblékání tomu napomáhá. V reakcích jsem již několikrát zažil, kdy mi dali kolegové, zákazníci nebo konkurenti najevo, že se jim naše filosofie, potažmo oblékání, líbí. Navíc se již mnohokrát stalo, že nás naši obchodní partneři poptávali po stejném oblečení, které na nás viděli. Pokud si toho lidé všímají a já jsem přesvědčen, že všímají, těší nás to. Beze slov sdělujeme, že dbáme o své výrobky. A hlavně je vidět, že to má smysl.
5) Zaznamenal jste i negativní reakci k problematice firemního odívaní?
Negativní zkušenost mám pouze osobní. Před několika lety mne navštívil obchodní zástupce nejmenovaného telefonního operátora. Přišel v krátkých kalhotách a v žabkách na bosých nohách. Ihned jsem věděl, že čas, který spolu strávíme, bude naprosto zbytečný. Podle toho také naše setkání dopadlo a mým kolegům jsem to jako negativní příklad podal. Zde samozřejmě nešlo o firemní vizáž, ale zarazilo mě, jak vůbec může člověk na obchodní schůzku dorazit.
6) Když se vrátíme k historii Vaší společnosti, kdy se objevila na českém trhu a jak se podařil rozjezd společnosti? Jaké úspěchy zaznamenala?
Jak jsem již zmínil. Jako dceřiná společnost jsme na trhu 11 roků, úspěšně jsme navázali na výsledky importéra, který značku do Česka a na Slovensko dodával a v prvním roce jsme jeho obrat překročili. Pak jsme si celkem úspěšně prošli obdobím ekonomické krize a po ní jsme náš obrat během pěti let zdvojnásobili.
7) Jaké jsou Vaše plány do budoucnosti?
Nechci na tomto místě představovat naše ekonomické plány. Našim cílem bude vždy spokojený zákazník, dobrá komunikace s ním, dobrý produkt, dobrá následná zákaznická péče. Pokud bude vše fungovat, opřeme o to spokojenost našich zaměstnanců tak, aby byly všichni hrdí na to, že jsou součástí týmu FLEX.