Rozhovor s panem Ing. Ivo Gajdošem, výkonným ředitelem a viceprezidentem České Manažerské Asociace.
Jako viceprezident ČMA, kde jste ve vedení této prestižní organizace přes 20 roků, jaký posun vidíte ve firemní kultuře u českých firem?
Významný posun ve firemní kultuře nastal až s příchodem 21.století. Po sametové revoluci byla firemní kultura založená převážně na pyramidálním řízení. Dnes jsou to zaměstnanci, kterým se věnuje zásadní pozornost. Mladí lidé přinášejí změny.
Pokud byste srovnal českou a zahraniční firmu a ještě přidám rodinnou firmu?
Ještě před dvaceti lety jsme mohli zaznamenat výrazné rozdíly mezi českými a zahraničními firmami. V dnešní době řídí zahraniční firmy čeští manažeři na rozdíl od dřívějších expatů. Jsou otevřenější, na velmi dobré úrovni znalostí a schopností. U rodinných firem, tak jako v zahraničí, vyvstává problém s nástupci. Aktuálním trendem je předávat výkonnou moc profesionálním manažerům. Bohužel tato skutečnost sebou přináší i negativní změny ve firemní kultuře.
Společnosti často chtějí přijít na trh s novým produktem či službou a brzdou inovačních změn mohou být samotní zaměstnanci, protože nechtějí nic měnit. Nechtějí měnit něco, co funguje. Nedochází ke změně firemní kultury, majitelé nereagují na změnu okolního prostředí. Jaký je Váš názor?
Inovační změny technologického rázu musejí zaměstnanci akceptovat, narušovat, bránit změnám nelze. Pojem Revoluce 4.0 přesto zůstává pro některé firmy určitým strašákem.
Nedílnou součástí firemní kultury je způsob, forma prezentace zaměstnanců. Setkávám se občas s názorem ze strany zaměstnanců, kteří vnímají důležitost významných jednotících prvků, konkrétně formálních firemních oděvů, doplňků. Jejich přání, názory, ale zůstanou nevyslyšeny. Tato situace mne vždy překvapí, očekávala bych spíše blok ze strany zaměstnanců, než od zaměstnavatele. Projevují hrdost na značku, firmu, kde pracují, pociťují úzké soužití se značkou. Diskutovali jste někdy s majiteli, vedením firem byť v kuloárech toto téma, tedy význam firemních oděvů a doplňků?
V praxi se setkávám s tím, že firmy odmítají benefit pro zaměstnance v podobě firemního oblečení. Mám na mysli oděvy formální, ne pracovní oděvy do provozu.
Jak Vy sám přistupujete k odívání? Je to pro Vás radost, či určitá nechuť?
Určitě je to pro mne radost, každá košile má pro mne svůj příběh, obleky mám očíslované pořadovými čísly pro konkrétní příležitost. Oblek je pro mne nezbytnou uniformou. Odvážil jsem se u jednoho saka zvolit výraznější trendový vzor a přiznávám se, že je příjemné naslouchat pozitivním reakcím. Nemám v oblibě příliš doplňky.
Vaše dcera vystudovala módní návrhářství, promlouvala Vám někdy do Tvého stylu oblékání?
Moje dcera má svůj styl mladého kreativce a formální styl oblékání není její šálek kávy.
Organizujete také významný ples. Jak jste spokojený s dodržováním společenské etikety na významných akcích? K tomu bych mohla hned přidat i soutěž Manažer roku, kde se prezentují nejvýznamnější manažeři.
Úroveň odívání se za posledních 20 let zásadně změnila a to k lepšímu na rozdíl od společenské etikety.